استراتژیهای بازاریابی
استراتژیهای بازاریابی وسیله ای برای پاسخگویی سازمان به موقعیتهای رقابتی بوده و چارچوبهای موجود در این زمینه به کمک ایجاد ارتباط بین بخشهای استراتژیک سازمانی و عوامل برون سازمانی، تسهیلگر عملکرد موثر سازمان خواهد بود و میتواند به ایجاد و توسعه مهارت و دانش در سازمان، تمرکز بر نیازهای مشتریان، تسهیل فرآیند کسب اطلاعات و فعالیت در محیط پویای بازار کمک کند. استراتژی بازاریابی یک اصل مهم در جهت دهی سازمان و تخصیص مناسب منابع سازمانی در جهت سودرسانی به مصرف کنندگان به شمار می رود که به سازمان در شناسایی محدودیتهای منابع سازمانی، تجزیه وتحلیل، شناخت و بخشبندی بازار و درک مشخصات اجزای بازار کمک خواهد نمود و در تدوین و نیل به یک چشم انداز سازمانی روشن میتواند مفید باشد.
کانون اصلی استراتژی بازاریابی، تخصیص مناسب و هماهنگ کردن فعالیتها و منابع بازاریابی به منظور تامین اهداف عملیاتی از جنبه بازار و محصول است. بدین ترتیب، مسئله اصلی مربوط به قلمروی استراتژی بازاریابی عبارت است از تعیین بازارهای هدف خاص برای یک خانواده از محصولات و یا یک محصول خاص و طراحی و اجرای برنامه مناسب در زمینه آمیخته بازاریابی براساس نیازها و خواسته های مشتریان بالقوه بازار هدف و کسب مزیت رقابتی برای سازمان.
هر سازمان با توجه به کسب وکار و وظایفی که بر عهده دارد به تعریف و تدوین استراتژی بازاریابی مناسب خود می پردازد و در صورت تدوین استراتژی بازاریابی استاندارد، ارزیابی فعالیتهای جاری مدیریتی خود را تسهیل میگرداند.
برگرفته از کتاب "مدیریت بازاریابی"
تالیف دکتر غلامرضا رحیمی
درباره این سایت