چالشهایصنعت بانکداری در مواجهه با تحول دیجیتال
در حال حاضر در تحولات رویدادهدر صنعت بانکداری، تحول دیجیتال از برجسته ترین و پرچالش ترین مواردی است که دراین حوزه می توان به آن اشاره نمود. در میان نهادهای مختلف، بانکها گامهای اساسی تری بهسمت دیجیتال محور کردن خدمات خود برداشته اند. رقابت شکل گرفته برای تولیداپلیکیشن های هرچه بهتر، همکاری های چندجانبه با فین تک ها و اام به بانکداریباز، همه و همه نشان از آن دارد که رویکرد بانکها کاملاً عوض شده و دیجیتالی نمودنو هوشمندسازی در اولویت قرار گرفته است. اما پیش از هر چیز باید توجه کرد کهبانکداری دیجیتالی یک رویکرد مبتنی بر فناوری برای تحول کل بانک است و با تبدیلِصِرفِ محصولات و خدمات بانک به محصولات و خدمات دیجیتالی به وجود نمیآید. با دقتبیشتر به مهمترین مکان برای ارائه محصولات تولید شده و سطح عملیاتی تر کارها وامور بانکی – یعنی شعب – میبینیمکه بدنه سنگین بانکهای کشور به کارهای روزانه خود نگاه دیجیتالی ندارد.
در میان دیجیتالی نمودن بانکها زوایایمتعددی از گرایش به بانکداری سنتی مشاهده می شود که در ذیل به برخی از آنها اشارهمی شود:
الف) تقاضای فراوان برای بانکداری سنتی
یکی از عمده ترین چالش های تحول دیجیتالاین است که نمیتوان یک مرتبه سطح بلوغ دیجیتالی را به بالاترین سطح رساند و ابتداباید یک سری مراحل میانی طی شود.
ب) منابع انسانی بانکها در مواجهه باتحول دیجیتال
توسعه استعداد و مهارت در سراسر بانک،علی الخصوص شعب بانک، یکی دیگر از مهمترین چالش های تحول دیجیتالی محسوب می شود.
ج) ناهمگونی بسترهای الکترونیک میانبانکها و سایر نهادهای حاکمیتی
در تغییرات پرشتابی که رخ داده، فقدانقوانین، کندی رگولاتور شبکه بانکی یعنی بانک مرکزی و ناهماهنگی نهادهای دیگر بابانکها، چالش مهم دیگری است که بانکها را ناچار به استفاده از روشهای سنتی مینماید.
درباره این سایت